Jokaisella opiskelijalla on oikeus sujuvaan, tasa-arvoiseen ja laadukkaaseen koulutukseen.
Demoni ry:n tärkein tehtävä on valvoa Metropolian kulttuurialojen opiskelijoiden etuja, eli varmistaa opiskelijoiden äänen kuuluminen ja oikeuksien toteutuminen kampuksella, sekä opetuksessa.
Miten edunvalvonta toteuttaa toimintaansa?
Edunvalvontamme pyrkii aktiivisesti vaikuttamaan Metropolian käytäntöihin ja toimintaperiaatteisiin. Perustana on luottamuksellinen suhde opiskelijoihin ja Metropolian henkilökuntaan, sekä tiivis yhteistyö opiskelijakunta METKAn kanssa.
Edunvalvontatyö pitää sisällään keskustelua opiskelijoiden, koulun henkilökunnan ja sidosryhmien edustajien kanssa.
Edunvalvonnan kulmakivet:
Mitä hyötyä edunvalvonnasta on opiskelijalle?
Sen lisäksi, että edunvalvonta pyrkii vaikuttamaan laajemmin kulttuurialojen ja kampuksen toimintaan varmistamalla opiskelijoiden mielipiteen näkymisen päätöksen teossa, autamme myös yksittäisissä ongelmatilanteissa.
Ongelmatilanteet voivat vaihdella laajasti, ja edunvalvontaan voi olla yhteydessä myös, vaikkei olisi varma kuuluuko kyseinen asia juuri heille. Edunvalvonnalla on myös edellytykset ohjata oikealle taholle.
Yleisiä syitä, miksi edunvalvontaan ollaan yhteydessä ovat esimerkiksi opetuksen laatu, henkilökunnan käytös ja erikoiset toimintamallit. On kumminkin mahdotonta listata kaikkia syitä, miksi olla yhteydessä edunvalvontaan. Jos kokee olonsa epämukavaksi, väärinkohdelluksi tai muuten jokin asia vaivaa, voi edunvalvontaan olla matalalla kynnyksellä yhteydessä. Edunvalvonnalla on myös häirintäyhdyshenkilön pätevyydet, eli jos koet minkäänlaista häirintää, syrjintää tai muuta vastaavaa ole rohkeasti yhteydessä.
Mitä tapahtuu, jos olen yhteydessä edunvalvontaan?
Toimintamallit ovat aina todella tapauskohtaisia. Alkuun kumminkin kartoitetaan tilanne mahdollisimman tarkasti, jotta tiedetään mistä on kyse. Tätä voi edesauttaa kirjoittamalla jo ensimmäisessä yhteyden otossa mahdollisimman tarkka kuvaus tilanteesta ja tapahtumista, sekä sen kehittymisestä. Usein edunvalvonta kumminkin kysyy tarkennuksia, jotta voi toimia parhaalla mahdollisella tavalla.
Joissakin tilanteissa riittää, että epäkohdasta huomautetaan. On kumminkin myös tilanteita, joita voidaan lähteä purkamaan syvemmin. Yleensä edunvalvonta lähtee ratkaisemaan tilannetta askel askeleelta, mikäli esimerkiksi huomautus ei ole tarpeeksi jatkamme seuraavalle askelmalle, kunnes tilanne saadaan ratkaistua.
HUOM. Varmistamme aina ennen mitään toimia, käyvätkö ne tapauksesta ilmoittaneelle opiskelijalle. Emme ikinä lähde tekemään mitään ilman asianomaisen suostumusta. Yhteydenoton jälkeen kannatta tarkastella sähköpostia, sillä edunvalvonta ei voi tehdä asian eteen mitään ilman suostumustasi. Toki on täysin ok myös vain ilmoittaa epäkohdasta, jolloin tämä kannattaa ilmaista ensimmäisessä yhteyden otossa.
Pyrimme aina vastaamaan viesteihin mahdollisimman pian ja enintään 3 arkipäivän kuluessa.
Demonilta löytyy koulutettuja häirintäyhdyshenkilöitä, joihin voi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä häirintätilanteissa.
Häirinnäksi luokitellaan kaikki epäasiallinen kohtelu. Häirintä voi pitää sisällään mm. aktiivista ja/tai passiivista syrjintää, seksuaalista häirintää, epäasialliset kommentteja ja vitsailua. Häirinnän kokemus on aina yksilöllistä. Häirintäyhdyshenkilöihin saa olla yhteydessä kaikissa tilanteesta, joissa on kokenut olonsa epämukavaksi.
Häirintäyhdyshenkilön tehtävä on tukee, ohjata ja auttaa. Kaikki keskustelut ovat täysin luottamuksellisia, ja kaikista mahdollisista toimista sovitaan yhdessä häirintää kokeneen kanssa. Häirintäyhdyshenkilöön voi ja kannattaa olla yhteydessä, vaikka kokisi tarvetta ihan vain keskusteluun.
Metropolian kulttuurialan
opiskelijayhdistys
Kulttuurikampus, 2. kerros
Hämeentie 135 B, 00560 Helsinki
Aukioloaika: keskiviikkoisin klo 14–16
Y-tunnus: 2748627-4
Yhdistysnumero: 216.548